امتحان هماهنگ و استانی پایه ی نهم متوسطه ی اول همانند دیگر امتحانات برگزار گردید اما این ازمون در نوع طراحی با اما واگرهایی همراه بود .
در نوع طراحی سوال اشکالاتی مشهود بود .
1- وقت مشخص شده برای نوشتن یک انشای متناسب با آموخنه های فراگیران متناسب نبود
2- میزان انتظار انشا نویسی مبهم وبه طورکامل نامشخص بود. متاسفانه این امتحان از طرح طبقه بندی ذهنی چیزی نگفته بود وهیچ یک از معیارهای اموزشی درس انشای مدرن وپیشرفته که چند صباحیست در آموزش وپرورش به آن توجه ویژه گردیده است را مد نظر قرار نداده بود .
3- هیچ یک از سنجه های ارزیابی انشانویسی را لحاظ نکرده بود.
4- از نظر نگارش وادبیات سوال نویسی نیز اشکالاتی در ساخت سوالات دیده می شد.
5- در مجموع طراح محترم با نگاهی سنتی به درس انشا، به همان سبک گذشته ی آموزش انشا توجه داشته است وملاک ارزیابی را نیز بر همان مبنا قرار داده است.
بهتر آن است که اداره ی سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش وپرورش استان در امر طراحی سوالات از سرگروه های درسی نظرخواهی نموده تا مشکلاتی چنین ساده اما نتیجه بخش پیش نیاید.